قالب وبلاگ

ریاضیات
 
اندیشه ام از تو سبز و آباد شده

از جهل وغم این فکرتم آزاد شده

در مکتب پاک و شاد استاد ببین

غم رفته زجانم ودلم شاد شده

هفته معلم گرامی باد
[ پنجشنبه یازدهم اردیبهشت 1393 ] [ 11:35 ] [ رضا سامي ] [ ]
از امروز هشتم آوریل ۲۰۱۴ شرکت مایکروسافت، رسما به پشتیبانی از ویندوز XP یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین سیستم عامل‌های این شرکت پایان خواهد داد؛ این امر به منزله بازنشسته شدن این سیستم عامل برای همیشه است؛ سیستم عاملی که باور بکنید یا نه، هنوز بر‌ یک چهارم از مجموع رایانه‌های جهان در حال فعالیت است.‌
 هنگامی که ویندوز XP متولد شد، جهان هنوز در شوک واقعه ۱۱ سپتامبر بود؛ مدتی بیش از جنگ افغانستان نمی‌گذشت و تنها دور روز پیش از انتشار رسمی ویندوز XP یعنی ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱ استیو جابز از نخستین iPod رونمایی کرده بود.

ویندوز XP که هسته باثبات و قدرتمند NT ویندوز ۲۰۰۰ را در یک واسط کاربری و محیط گرافیکی زیبا و خلاقانه به کار گرفته بود، به سرعت مورد توجه و اقبال قرار گرفت‌ و در چشم‌بر‌هم‌زدنی بساط نسخه قبلی خود (ویندوز ME) را در هم پیچید؛ اما از آنجا که بسیاری هنوز به ویندوز ۹۸ اعتقاد داشتند، این امر با این سرعت در خصوص آن اتفاق نیفتاد، ولی سرانجام پس از مدتی دیگر، خبری از نسخه‌های قبلی ویندوز نبود.
امروز 8 آوریل: پایان ویندوز XP و شروع یک مایکروسافت جدید

این نسخه از ویندوز به سرعت محبوبیت یافت و به دلیل ثبات و عملکرد خوب خود به شکل چشمگیری توسعه و گسترش یافت، به گونه‌ای که تا پنج سال هیچ جایگزینی برای آن در میان نبود. این فاصله زمانی طولانی‌ترین فاصله در بین نسل ویندوز است. جانشین بعدی XP فاجعه ویندوز Vista را رقم زد که اکنون دیگر به یک داستان مشهور تبدیل شده است. نسخه‌ای از سیستم عامل ویندوز که در ‌‌نهایت شرمساری برای مایکروسافت، حتی نتوانست بیش از ۲۰ درصد سهم بازار را به دست آورد.

از‌‌ همان آغاز انتشار Vista علایم خوبی در بین مصرف کنندگان در خصوص این نسخه دیده نمی‌شد. دو موضوع همواره در خصوص این نسخه از ویندوز بر سر زبان‌ها بود؛ نخست اینکه ده راه ‌برای Shut Down کردن Vista وجود داشت – نمادی از بی‌ثبات بودن و نبود یکپارچگی سیستم عامل و دوم آنکه «بالاخره باید یک حرفی زد!»، کنایه از رفع تکلیف مایکروسافت در انتشار یک چنین نسخه بی‌ثباتی از سیستم عامل.
امروز 8 آوریل: پایان ویندوز XP و شروع یک مایکروسافت جدید
یکی از بارز‌ترین شکایات درباره این نسخه از ویندوز امکانات وعده داده شده‌ای بود که هیچ‌گاه به میدان عمل نرسیدند؛ نمونه آن WinFS بود که یک فایل سیستم با اهداف بلند‌پروازانه بود. در واقع Vista نسبت به XP چیز زیادی عرضه نمی‌کرد، به غیر از آنکه از محیط گرافیکی متفاوت و چشم‌نواز‌تری برخوردار بود که البته به دلیل ‌ناسازگاری با هسته سیستم عامل، خود موجب مصیبت‌های فراوانی بود.

ابزار UAC یا‌‌ همان User Access Control بیشتر اوقات کاربران را با پرسش‌های پیاپی خود کلافه می‌کرد. برخی از برنامه‌های قدیمی با این نسخه از ویندوز همخوانی نداشت، سخت افزار‌ها به خوبی با سیستم عامل سازگار نمی‌شدند و بسیاری از کاربران از عملکرد کند سیستم عامل شکایت داشتند.

کار به آنجا رسیده که مایکروسافت برای آنکه این نسخه از ویندوز روی دستش نماند، اعلام کرد ‌از اوت ۲۰۰۸ به سازندگان PC اجازه نمی‌دهد، ‌محصول خود را با ویندوز XP به شکل پیش نصب ارائه کنند؛ یعنی کمتر از یک سال پس از انتشار رسمی Vista در صورتی که در حالت عادی این فاصله باید دو سال بعد از انتشار نسخه جدید باشد.

اما در پایان فشارهای رسانه‌ای و سیل انتقادات از Vista و همچنین پیشنهاد تحلیلگران مبنی بر اینکه مایکروسافت تا سال ۲۰۰۹ XP را زنده نگاه دارد، منجر به نجات جان ویندوز XP شد و سرانجام مایکروسافت‌ با بی‌میلی اجازه داد تا لپ‌تاپ‌ها و PC‌های به اصطلاح Low-Power تا سال ۲۰۱۰ همچنان به ارائه نسخه XP به شکل پیش نصب ادامه دهند.

اما ویندوز ۷ که در اکتبر ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد منجر به آن شد که فاجعه و مصیبت Vista فراموش شود. این نسخه، بهترین نسخه از سیستم عامل ویندوز بود و توانست تنها در شش ماه نخست کار خود، بیش از ۱۰۰ میلیون بار فروش رود؛ نسخه‌ای موفق که توانسته بود بار دیگر مایکروسافت را سربلند کند و جایزه‌های فراوانی را به عنوان محصول بر‌تر سال در نشریات گوناگون از آن ‌خود کند.
امروز 8 آوریل: پایان ویندوز XP و شروع یک مایکروسافت جدید
اما تنها سه سال از عمر این نسخه گذشته بود که ‌یکباره داستان Vista با ارائه نسخه ۸ ویندوز تکرار شد. در این نسخه از ویندوز مایکروسافت همه تلاش خود را به کار گرفت تا مفهوم جدید Metro را معرفی و نهادینه کند و در پی آن نرم‌افزارهای مدرن را وارد عمل کند؛ تلاشی که در زمان مدیر عامل جدید این شرکت Satya Nadella به عنوان خط مشی «مایکروسافت جدید» شروع شد و همچنان مایکروسافت به این ایده پایبند است.

این بار نیز بسیار زود نشانه‌های شکایت از سیستم عامل جدید در بین کاربران خود را نشان داد؛ هرچند شکایات به اندازه Vista نبود و در واقع عمق فاجعه نیز به آن حد نبود، داستان ویندوز ۸ یادآور روزهای تلخ Vista بود.

امروز 8 آوریل: پایان ویندوز XP و شروع یک مایکروسافت جدید
البته مایکروسافت که تجربه ارزشمند Vista را در کوله‌بار خود داشت، این بار هوشمندانه‌تر کار کرد و با گذشت اندکی، اقدام به بروزرسانی نسخه جدید سیستم عامل خود به ۸.‌۱ کرد و برخی از ایرادات اساسی آن را برطرف نمود؛ اما ‌۸.‌۱ چیزی نیست که بتواند کاربران را قانع کند و درست است که منوی استارت در آن بازگشته، ‌همچنان نمای Metro برای بسیاری غریب، پیچیده و آزار دهنده است.

در واقع خود مایکروسافت نیز به خوبی آگاه است که ویندوز ۸.‌۱ تنها به معنی خرید زمان برای فرار از تکرار تجربه Vista است؛ فراری تا سال ۲۰۱۵ که در ‌‌نهایت نسخه ۹ ویندوز منتشر می‌شود و بسیاری منتظرند ببینند این بار مایکروسافت چه‌ در آستین دارد.

امروز، زمان بسیار متفاوتی از سال ۲۰۰۱ و تولد XP است؛ متفاوت هم برای مایکروسافت و هم برای کاربران. دنیای امروز برای این هر دو دنیای آنلاین و تحت Cloud است. انتشار نرم افزارهایی نظیر Office ۳۶۵ دقیقا نشان‌دهنده خط و مسیر حرکتی مایکروسافت به سمت دنیای Cloud است.

جمله Nadella در کنفرانس اخیر مایکروسافت نیز بیانگر همین نکته است. وی در این کنفرانس گفت: رها‌ کردن آنچه تاکنون ساخته‌اید، دیوانگی است، و همچنین اگر نخواهید آنچه را ساخته‌اید، ‌بر ‌دستگاه‌های مختلف منتقل کنید، این نیز دیوانگی است؛ این جمله دقیقا بیان مسیر آینده مایکروسافت جدید است: تحت Cloud و Multi-Platform.

هیچ کس نمی‌داند. شاید هیچ ویندوز ۹‌ای در کار نباشد. البته ویندوز هنوز هم برای مایکروسافت با اهمیت است؛ اما شاید همان گونه که امروز ‌(هشتم آوریل ۲۰۱۴) مایکروسافت ویندوز XP را خاموش می‌کند، ‌برای این شرکت یک گام بیشتر در مسیر Cloud مهم‌تر از پیروزی در عرصه ارائه محیط عمل Client باشد.

[ سه شنبه نوزدهم فروردین 1393 ] [ 13:49 ] [ رضا سامي ] [ ]
وِنیز (به ایتالیایی: Venezia) جزیره‌ای در شمال ایتالیا که در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته‌است و بصورت جزیره‌های کوچک است که جزیره‌ها به وسیلهٔ کانال‌هایی از هم جدا شده‌اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می‌گیرد.

شهر ونیز یکی از شهرهای گردشگرپذیر جهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر به این شهر می‌روند. از دیدنی‌های این شهر می‌توان به میدان سن مارکو محل دفن مرقس یکی از حواریون حضرت مسیح که به سن مارکو مشهور است، اشاره‌کرد.

شهر ونیز به خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی و هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته که همین امر موجب شده سالانه میلیونها نفر(بیست میلیون به طور تخمینی) از سر تا سر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر کنند.



[ شنبه شانزدهم فروردین 1393 ] [ 15:15 ] [ رضا سامي ] [ ]

خواننده محترم "رامانوجان" :

در هیچ کجای مطلب تحت عنوان (سوال ریاضی از امام علی ع )  مطالبی که شما در نظرتان مرقوم داشته اید نوشته نشده است معهذا هیچ دلیلی هم برای قبول نظریات شما وجود ندارد .اگرشما  دلیلی دارید ارائه دهید. ر ضمن بد نیست کمی از فضایل مولا علی (ع) را هم مطالعه نمایید

درحدیثی داریم اگر تمام باغها قلم ودریاها مرکب وجنیان حسابگر و انسانها نویسنده شوند توان برشماری برتری های علی بن ابی طالب علیه السلام را نخواهند داشت (مناقب خوارزمی) و اینکه پیامبر در روز غدیر این چنین گفتند که "ای مردمان! هر آینه برتری های علی نزد خدای عز و جل بیش از آن است که من یکباره برشمارم پس هر کس از مقامات او خبر داد و آن ها را شناخت او را تصدیق و تأیید کنید.

ما در بررسی کمالات یک انسان به دو مفهوم کرامت و فضیلت برخورد می کنیم که گاهی ممکن است این در مفهوم با هم قاطی شود. کرامت ویژگی هایی است که هرفرد به اختیار توسط انجام عبادات کسب می کند ولی فضیلت در واقع نعمتهایی است که از طرف خدا به اشخاص عطا می شود و میزانش در افراد مختلف متفاوت است.

اما در کل ویژگی بسیار مهمی که فضیلتها دارند انکار یا ناپذیری آنها حتی از طرف دشمنان است.

یعنی یک فرد هر چقدر هم با کسی دشمن باشد، بغض و کینه داشته باشد، هرگز نمی تواند منکر فضیلتهای آن شخص شود. کما اینکه عمر که دشمنی اش با علی علیه السلام کاملا محرز است بارها و بارها اعلام کرد لولا علی مهلک العمر چون نمی توانست منکر فضیلت علم و دانش امیرمؤمنین شود و یا معاویه هنگام شنیدن خبر شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: با مرگ علی بن ابی طالب علیه السلام بساط علم و دانش بر چیده شد.

شاید برای ما که فقط فکرمی کنیم گفتن فضایل علی علیه السلام مختص شیعه هاست جالب باشد که بدونیم اکثر بزرگان جهان و پیروان دیگر ادیان نیز به فضايل علی علیه السلام اعتراف می کنند به عنوان نمونه حرج جرداق دانشمند مسیحی لبنانی می گوید:

ای دنیا! چه می شد اگرهمه نیروهایت را در هم می فشردی و دوباره شخصیتی مانند علی با آن عقل، قلب، زبان وشمشیر نمودار می کردی؟

یکی از فضیلتهای خاص حضرت علی علیه السلام فضیلتی است که ایشان و 12 معصوم دیگر با پیامبردر آن فضیلت شریکند و اون خلقت نوری حضرت علی علیه السلام است.

روایت می فرماید: چندین هزار سال قبل از خلقت آدم علی نبیا و آله و علیه السلام خداوند با عظمت ترین خلقت خود را انجام داد و نوری را آفرید که آن نور را پس از خلقت آدم علی نبیا و آله و علیه السلام در صلب ایشان قرار داد و سپس این نور از صلب پاک دیگری منتقل شد تا سرانجام به صلب عبدالمطلب رسید و در آنجا به دو بخش تقسیم شد. بخشی در صلب عبد قرار گرفت و در رحم آمنه طلوع کرد و بخشی در صلب جناب ابوطالب پدر علی علیه السلام قرار گرفتن و در رحم فاطمه بنت اسد طلوع نمود.

یکی از فضیلتهای انحصاری حضرت علی علیه السلام محل ولادت اوست. هیچ یک از مخلوقات از پیامبران بزرگ و اوصیای گرامی آنها به این ویژگی یا صفت مفتخر نبوده اند و تا قیامت نیز نخواهند بود.

هنگام تولد حضرت عیسی علیه السلام به حضرت مریم خطاب شد که از خانه خارج شو! اینجا خانه ی عبادت است و ولایت اما برای فاطمه بنت اسد دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندا آمد "ای فاطمه! وارد شو" و پس از ورود بانوی بزرگوار دیوار دوباره بسته شد و تا سه روز فرزند میهمان خدای متعال بودند.

حالا به دو تا صفت از حضرت علی علیه السلام که توسط پیامبر این صفات به ایشان منسوب شده می پردازیم که این صفات هم حتی از فضائل حضرت علی علیه السلام به شمار می رود. صفاتی که شاید بارها و بارها آنها را دیده و شنیده باشیم اما کمتر به معنی اش توجه کردیم.

اولین صفت، صفت قائد الغرالمجلین است که در معنای تحت اللفظی به معنی رهبر سفید رویان در جمال فرورفته تعبیر می شود- غرالمجلین یعنی سفیدرویانی که زیبایی و تابناکی شان در جمال و فتاب فرورفته است. یعنی صفات باطنی تابناکشان قابل دیدن نمی باشد حالا از حضرت علی علیه السلام به عنوان رهبر این افراد نام برده است. علی علیه السلام رهبر و سرآمد افرادی است که صفات باطنی تابناکشان در زیر پرده پنهان شده است جوری که پیامبر می فرماید: اگر علی علیه السلام نقاب از چهره بردارند هر آینه مردم در مقابل ایشان به سجده می افتند.

و در روایتی هم داریم که حضرت رسول(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از غزوه ی ذات السلاسل چنین فرمودند که:

یا علی! اگر نگران نبودم که گروه هایی از امت من، در حق تو سخنی بگویند که مسیحیان در حق حضرت عیسی گفته بودند امروز سخنی در مدح تو می گفتم که بر هیچ گروهی نگذری مگر اینکه خاک زیر پای تو را برای تبرک بردارند و از افزودن آب وضوی تو شفا طلبند.

صفت دیگر ایشان صفت یعسوب المؤمنین است.

یعسوب در زبان عرب به ملکه گفته می شود. ملکه ی زنبور عسل هم مادر زنبوران است و هم مربی و کنترل کننده کندوی عسل است. همه ما کم و بیش با وظیفه ی زنبور عسل آشنایی داریم- در قرآن هم در سوره نمل به این موضوع اشاره شده است. کار زنبور عسل این است که از شهد گلهای مختلف بخورد و در کندو عسلی را پدید بیاورد که شفایی برای مردم باشد. از این توصیفات چند نکته معلوم می شود اول اینکه اگر اتفاقی در کندو بیفتد و عسل خوبی به وجود نیاید همه ی این مشکلات به ملکه بر می گردد و او مسئول است. دوم اینکه طبق این توصیف تکلیف مؤمنین هم روشن شده است یعنی گفته شده که مؤمنین باید مثل زنبور عسل باشند یعنی عسل تحویل بدهند، عسلی که شفا باشد.

کدام فضیلت علی را می خواهی؟

از خانه ساده علی علیه السلام که سادگیش به صافی آینه و محل تجمع اهل بیت بود.

از لباسش که خود می گفت آن قدر وصله به آن خورده که از وصله زننده اش برای وصله ی مجدد آن خجالت می کشم؟

از کفش پاره اش که در نظر او از حکومت گرامی تر می نمود مگر اینکه در سایه ی آن بتواند حقی را زنده کند.

از خوراک علی علیه السلام که بر کیسه ی نان خشک خود، مهر می نهاد تا مبادا فرزندانش اندکی آن را چرب نمایند؟

از حکومت علی علیه السلام که بر پایه ی عدالت و انصاف استوار است و دانه جویی را به ظلم از دهان مورچه ای نمی گیرد؟

از گران سنگی شخصیتیش که هم تراز با قرآن قرار گرفته است "انی تارک فیکم الثقلین"

 

از احتیاط علی علیه السلام که به کارگزارانش درباره ی گزارش نوشتن می فرمود: نوک قلم هایتان را باریک کنید و فاصله ی بین سطرهایتان را کم نمایید و از حرف های اضافه صرفنظر کنید و منظور رابرسانید و برحذر باشید از زیاده روی! چرا که اموال مسلمانان اسراف بر نمی دارد؟

از عبارت علی علیه السلام که در واپسین روزهای حیاتش، وقتی که آن حضرت را پس ازضربت خوردن به خانه می بردند نگاهی به محل طلیعه ی فجر افکند و فرمود: ای صبح تو شاهد باش که علی را فقط اکنون دراز کشیده می بیینی!

 از تقوای علی علیه السلام که چون در بیت المال به سراغش آمدند پرسید با امیرالمؤمنین کار دارید یا با علی؟ و چون پاسخ داد با علی، شمع بیت المال را خاموش کرد و شمع خود را برافروخت.

از شجاعت علی علیه السلام که خود بارها می فرمود اگرتمامی اعراب برای جنگ با من صف آرایی کنند به آنها پشت خواهم کرد.

از یتیم نوازی و مسکین خواهی و اسیر دوستی امیرالمؤمنین...

از صبر علی علیه السلام که پس از جریان غصب خلافت و در طی 25 سال دوره ی خلافت نا حق خلیفگان صبر کردند و به گفته ی خودشان صبری که گویا در دیدگانم خار و در گلویم استخوان فرو رفته است.

از علم و آگاهی علی علیه السلام که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: من شهر علم هستم و علی در آن است پس هر که می خواهد به شهر وارد شود باید از درش وارد شود.

[ یکشنبه بیستم بهمن 1392 ] [ 23:48 ] [ رضا سامي ] [ ]


جواب در ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ سه شنبه پانزدهم بهمن 1392 ] [ 20:39 ] [ رضا سامي ] [ ]

سوال

مردی در مسابقه ی اطلاعات عمومی شرکت کرده است و سعی در بردن

جایزه یک میلیون دلاری را دارد .

سوالات را بخوانید

۱ـ جنگ صد ساله چند سال طول کشید؟

الف) ۱۱۶ سال

ب ) ۹۹ سال

ج ) ۱۰۰ سال

د ) ۱۵۰ سال

او نمیتواند به این سوال جواب دهد

سوال

۲ـ کلاه های پاناما در چه کشوری تولید میشود؟

الف) برزیل

ب) شیلی

ج) پاناما

د)اکوادور

حالا او با خجالت از دانشجویان تماشاگر درخواست کمک میکند

۳ـ روس ها در چه ماهی انقلاب اکتبر را جشن میگیرند؟

الف) ژانویه

ب) سپتامبر

ج) اکتبر

د) نوامبر

این بار هم شرکت کننده درمانده تقاضای فرصت میکند

۴ـ اسم شاه جرج سوم چه بود؟

الف) ادر

ب) آلبرت

ج) جرج

د) مانوئل

خوب بقیه حضار باید به دادش برسند

۵ـ نام جزایر قناری در اقیانوس آرام از کدام حیوان گرفته شده؟

الف) قناری

ب) کانگارو

ج) توله سگ

د) موش

در اینجاست که شرکت کننده ی بخت برگشته از ادامه ی مسابقه انصراف میده

اگر خیلی خودتان را گرفته اید که همه ی جوابها را میدانید و به این بنده ی خدا هم کلی

 خندیدید بهتره شما جواب ها را بدید؟

[ سه شنبه پانزدهم بهمن 1392 ] [ 20:38 ] [ رضا سامي ] [ ]

سوال ریاضی از امام علی (ع)

شخصی از امام علی (ع) پرسید:"عددی را به دست من بده که قابل قسمت بر 2.3.4.5.6.7.8.9.10باشد بی آنکه باقی بیاورد" 

امام علی (ع) بی درنگ به او فرمود: "اضرب ایام اسبوعک فی ایام سنتک" یعنی : "روزهای هفته را بر روزهای یک سال خودت ضرب کن"
 
سوال کننده هفت را در 
360 ضرب کرد. حاصل آن یعنی 2520 بر تمام آن اعداد قابل قسمت بود بی آنکه باقی مانده بیاورد.

=============================================================

در جواب (رامانوجان)

...................

[ سه شنبه پانزدهم بهمن 1392 ] [ 20:26 ] [ رضا سامي ] [ ]
از فرزند خود نابغه بسازید        
آیا دوست دارید فرزند شما با هوش باشد؟ آیا دوست دارید فرزند شما هوش یک فرد نابغه را داشته باشد؟ آیا می‌‌خواهید بدانید چگونه می‌‌توان به این خواسته‌ها دست پیدا کرد؟پس با ما همراه باشید.
با شناخت هر چه بیشتر ویژگی‌های کودکان نابغه و تلاش برای ایجاد تغییراتی در زندگی آنها می‌‌توان هوش آنها را افزایش داد.

تجربه نشان می‌‌دهد که کودکان نابغه دارای ویژگی‌های خاصی هستند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: کنجکاو، حساس، دارای دایره لغت گسترده، توانایی درک مفاهیم انتزاعی، مشتاق به یادگیری، خودکار در یادگیری، عاطفی، نوآور و خلاق. معمولاً تمام کودکان چنین ویژگی‌هایی دارند، اما آیا این به این معناست که همه کودکان نابغه هستند؟

    ....................................

ادامه مطلب
[ چهارشنبه بیست و هفتم آذر 1392 ] [ 22:32 ] [ رضا سامي ] [ ]
از وبسایت ((ریاضیات و خلاقیت))

ترتیب شمارش اعداد به صورت زیر است:

 

ردیف

مقدار

عدد

سیستم آمریکایی

وانگلیسی جدید

سیستم انگلیسی

قدیم

سیستم

اروپای قدیم

1106MillionمیلیونMillionMillion
2109BillionبیلیونThousand millionMilliard
31012TrillionتریلیونBillionBillion
41015QuadrillionکادریلیونThousand BillionBilliard
51018QuintillionکوینتیلیونTrillionTrillion
61021SextillionسکستیلیونThousand trillionTrilliard
71024SeptillionسپتیلیونQuadrillionQuadrillion
81027OctillionاکتیلیونThousand quadrillionQuadrilliard
91030Nonillion نونیلیونQuintillionQuintillion
101033DecillionدسیلیونThousand quintillionQuintilliard
111036Undecillion آندسیلیونSextillionSextillion
121039Duodecillion دودسیلیونThousand sextillionSextilliard
131042Tredecillion تریدسیلیونSeptillionSeptillion
141045

Quattuordecillionکواتردسیلیون


Thousand septillion

Septilliard
151048Quindecillionکویندسیلیون

Octillion

Octillion
161051Sexdecillion سیکسدسیلیونThousand octillionOctilliard
171054Septendecillion سپتندسیلیون

Nonillion

Nonillion
181057Octodecillion اکتودسیلیومThousand nonillionDecilliard
191060Novemdecillion نومدسیلیون

Decillion

Decillion
201063Vigintillion ویجینتیلیونThousand decillionUndecilliard
211066Unvigintillion آنویجینتیلیون

Undecillion

Undecillion
221069Duovigintillion دویجینتیلیون

Thousand undecillion

Duodecilliard

231072Tresvigintillion ترویجینتیلیون

Duodecillion

Duodecillion
241075Quattuorvigintillion کواترویجینتیلیون

Thousand duodecillion

Duodecilliard
251078Quinquavigintillion کوین ویجینتیلیون

Tredecillion

Tredecillion
261081

Sesvigintillionسیکس ویجینتیلیون

Thousand tredecillion

Tredecilliard
271084Septemvigintillion سپتن ویجینتیلیون

Quattuordecillion

Quattuordecillion
281087Octovigintillion اکتوویجینتیلیون

Thousand quattuordecillion

Quattuordecilliard
291090

Novemvigintillionنوم ویجینتیلیون

Quindecillion

Quindecillion
301093TrigintillionThousand quindecillionQuindecilliard
311096UntrigintillionSexdecillionSexdecillion
321099DuotrigintillionThousand sexdecillionSexdecilliard
3310102TrestrigintillionSeptendecillionSeptendecillion
3410105QuattuortrigintillionThousand septendecillionSeptendecilliard
3510108QuinquatrigintillionOctodecillionOctodecillion
3610111SestrigintillionThousand octodecillionOctodecilliard
3710114SeptentrigintillionNovemdecillionNovemdecillion
3810117OctotrigintillionThousand novemdecillionNovemdecilliard
3910120NoventrigintillionVigintillionVigintillion
   خانواده گوگل  
  10100 Googol (Ten duotrigintillion Googol(Ten thousand sexdecillion Googol(Ten sexdecilliard
     
  سایت بنداشت Googolplex Googolplex Googolpl
[ چهارشنبه بیست و هفتم آذر 1392 ] [ 22:12 ] [ رضا سامي ] [ ]

مغز شما چند سالشه؟

ادامه در لینک زیر

ابتدا روی لینک زیر کلیک کنین.

بعد دکمه استارت رو بزنین.

بعد از یک آماده باش ۳ – ۲ – ۱ بایستی جای اعداد رو

که چند لحظه نمایشداده می شه به خاطر بسپارین

و روی جای اون ها به ترتیب از کم به زیاد کلیک کنین!

بعد از چند مرحله، سن مغز شما با توجه به زمان عکس

العمل و درستی اون محاسبه و نمایش داده می شه !

Click Here

[ سه شنبه دوازدهم آذر 1392 ] [ 22:56 ] [ رضا سامي ] [ ]
برگرفته از وبلاگ اصلاح اختلال یادگیری ایران
 
رياضیات به سبک شيخ بهايي
آنچه که ميخوانيد رياضيات به سبک شيخ بهايي است که از کتاب خلاصة الحساب شيخ بهايي که در سال 1311 قمري نوشته شده به فارسي برگردانده شده است اين کتاب شامل ده باب سي فصل در رياضيات پايه ؛نجوم ؛وسيارات ميباشد

در اين روش؛در جمع چند عدد چند رقمي که زير هم نوشته شده بجاي آنک اعداد از سمت راست جمع زده شوند ,
از سمت چپ جمع زده مي شوند. مثلا:
6 5 4 9
7 5 4 2
3 6 5 9
-------------------
16



16



13



20
--------------------
1 7 7 5 0
همين طور که مي بينيد هيچ (ده بر يک يا بيست بر دو ويا...)بکار برده نمي شود وبراي ياد گيري خصوصا بچه ها بسيار راحت است
[ سه شنبه دوازدهم آذر 1392 ] [ 22:13 ] [ رضا سامي ] [ ]
 

با مشاهده تصویر زیر می توانید تشخیص دهید کدام نیمکره مغز شما بیشتر توسعه یافته و فعال است. کافی است تشخیص دهید قطار به سمت راست حرکت می کند یا به سمت چپ.


اگر قطار بسمت راست حرکت می کند :

نیمکره چپ مغز شما فعال و توسعه یافته است.  این بخش از ذهن توانایی های زبانی شما را بعهده دارد. این نیمه از مغز گفتار و توانایی خواندن و نوشتن شما را کنترل می کند. همچنین حقایق، نام ها، تاریخ و نوشته ها را به یاد شما می آورد. سمت چپ مغز مسئول منطق و تجزیه و تحلیل است. به این معنی که تمام واقعیات را بررسی می کند.  اعداد و سمبل های ریاضی توسط این بخش شناخته می شوند. اطلاعات از طریق نیمکره چپ مغز بترتیب پردازش می شوند.

اگر قطار بسمت چپ حرکت می کند :

نیمکره راست مغز شما فعال است.  نیم کره راست متخصص پردازش اطلاعات تصویری و نمادهاست اما نه اطلاعات کلمه ای.  این نیمه از مغز به ما  فرصت خواب دیدن و خیالبافی را می دهد. با کمک نیمکره راست، ما می توانیم داستان های مختلف را با هم ترکیب کنیم.  همچنین این نیمکره مسئول توانایی های موسیقی و هنر های تجسمی است. نیمکره راست به طور همزمان می تواند بسیاری از اطلاعات مختلف را پردازش کند. این بخش می تواند مشکلات را بعنوان یک کل حل کند و نه با استفاده از تجزیه و تحلیل.

[ سه شنبه دوازدهم آذر 1392 ] [ 20:55 ] [ رضا سامي ] [ ]

 چگونه می توان جهات اصلی را به کمک ساعت تعیین کرد؟

در روز آفتابی به کمک یک ساعت می توان چهار جهت اصلی :شمال ,جنوب,مشرق و مغرب را با دقتی که برای استفاده عملی کافی است ,پیدا کرد.این روش به اندازه ای ساده و در دسترس است که آدمی را به تعجب وا می دارد که چرا مورد استفاده همگان قرار نمی گیرد.

اساس این جهت یابی چنین است:

ساعت را کف دست قرار می دهیم و آن را می چرخانیم تا عقربه ساعت شمار جهت خورشید را نشان دهد در این صورت نقطه ای که روی محیط صفحه ساعت درست وسط عقربه ساعت شمار و عدد 12 قرار گرفته است,جهت جنوب را مشخص می کند.مثلا اگر عقربه ساعت شمار روی4 باشد  آن را به طرف خورشید می گیریم ,نقطه وسط عددهای 12 و 4 ,یعنی نقطه ای که ساعت 2 را معین می کند ,جنوب را نشان خواهد داد,طرف مقابل آن شمال ,سمت چپ مشرق و سمت راست مغرب خواهد بود.


[ یکشنبه بیست و ششم آبان 1392 ] [ 23:50 ] [ رضا سامي ] [ ]
مطلب از سایت آذر مث

دو نمونه آزمون با سوالات چهارگزینه ای از فصل صفر و یک حساب دیفرانسیل و انتگرال

کاری از همکار بزرگوار

جناب آقای داوود آقا مهدی

diff

برای دانلود هر عنوان روی آن کلیک کنید.

فصل صفر حساب دیفرانسیل

فصل یک حساب دیفرانسیل

www.azarmath.com


برچسب‌ها: دیفرانسیل, تست ریاضی, ریاضی, رضا سامی
[ پنجشنبه بیست و سوم آبان 1392 ] [ 12:3 ] [ رضا سامي ] [ ]
وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer) در ۱۰ مه، ۱۹۴۰ در شهر دترویت از توابع ایالت میشیگان، ایالات متحده به دنیا آمد. او یک عارف، روانکاو، نویسنده و سخنران است. کتاب قلمرو اشتباهات شما (با عنوان "چگونه شخصیت سالم‌تر بیابیم؟" در ترجمه فارسی) در سال ۱۹۷۶ در حدود ۳۰ میلیون نسخه فروخت و جزو یکی از بالاترین فروش کتاب‌ها در تاریخ شد. دایر در سال ۱۹۸۷ به عنوان بهترین سخنران ایالات متحده شناخته شد.
این شما و این جملات پر انرژی او برای آغاز یک روز تازه:
دنیا مانند پژواك اعمال و خواستهای ماست. اگر به جهان بگویی: "سهم منو بده..." دنیا مانند پژواكی كه از كوه برمی گردد، به تو خواهد گفت: "سهم منو بده..." و تو در كشمكش با دنیا
دچار جنگ اعصاب می شوی. اما اگر به دنیا بگویی: "چه خدمتی برایتان انجام دهم؟..."
دنیا هم بتو خواهد گفت: "چه خدمتی برایتان انجام دهم؟..."


هر كس به دیگری زیانی برساند و یا ضربه ای به كسی بزند، بیشترین زیان را خود از آن خود
خواهد دید، چرا كه هركس در دادگاه عدل الهی در برابر اعمال ناروای خودش مسؤول است.


به هر كاری كه دست زدید، نیاز به خداوند و خدمت به مردم را در نظر داشته باشید،
زیرا این شیوه ی زندگی معجزه آفرینان است.


درستكارترین مردم جهان، بیشترین احترام را بسوی خود جلب شده می بینند،
حتی اگر آماج بیشترین بدرفتاریها و بی حرمتیها قرار گیرند.



تنها راه تغییر عادتها، تكرار رفتارهای تازه است.



اگر شخصیت خود را با فعالیت‌های شغلی خویش می‌سنجید،
پس غیرواقعی نیست اگر بگویید وقتی كار نمی‌كنید فاقد شخصیت هستید.



برای آغاز هر تحول در خود، ابتدا منبع تولید ترس و نفرت را
در وجود خود شناسایی و ریشه كن كنید.



از مهم ترین كارهایی كه به عنوان یك آدم بزرگ می توانید انجام دهید
اینست كه گهگاه به شادمانی دوران كودكی برگردید.




اگر مختارید كه بین حق به جانب بودن و مهربانی یكی را انتخاب كنید، مهربانی را انتخاب كنید.



دروغ انفجاریست در اعتماد به نفس تو.



انتخاب با توست، میتوانی بگوئی : صبح به خیر خدا جان
یا بگوئی : خدا به خیر کنه، صبح شده ...



به دل خود مراجعه کنید و نسبت به تمام کسانی که در گذشته از دست آنها ناراحت شده اید
احساس محبت نمایید. هر جا ناراحت شدید اقدام به بخشش و عفو نمایید.
عفو و گذشت پایه بیداری معنوی است.



عشقم نثار کسیست که با دستپاچگی در جاده‌ها از من سبقت می‌گیرد. به کسی که در گوشهٔ خیابان به حالت احتیاج افتاده ‌است، کمی پول بیشتری می‌دهم. بین جر و بحثهای مردم در یک سوپر مارکت می‌روم و سعی می‌کنم به آن محیط عشق ببرم. در غالب هزاران راه، هر روز، عبادت معنویم بخشیدن عشق است و نه اینکه یک مسیحی، کلیمی، بودایی یا مسلمان باشم بلکه سعی میکنم شبیه به مسیح، شبیه به بودا، شبیه به موسی، و یا شبیه به محمد باشم.



آنان که به قضاوت زندگی دیگران می نشینند، از این حقیقت غافلند که با
صرف نیروی خود در این زمینه، خویشتن را از آرامش و صفای باطن محروم می کنند.



الهی توفیقم ده که بیش از طلب همدردی، همدردی کنم
بیش از آنکه مرا بفهمند، دیگران را درک کنم
پیش از آنکه دوستم بدارند، دوست بدارم
زیرا در عطا کردن است که می ستانیم و در بخشیدن است که
بخشیده می شویم و در مردن است که حیات ابدی می یابیم.
[ دوشنبه سیزدهم آبان 1392 ] [ 22:57 ] [ رضا سامي ] [ ]
گابریل گارسیا مارکز» نویسنده معروف کلمبیایی و مولف رمانهای شناخته شده جهانی از جمله «صد سال تنهایی» ، «سرگذشت یک غریق» در هشتاد و پنجمین سال زندگی خود با بیماری ناشناخته ای دست و پنجه نرم می کند. چندی پیش او حاصل ۸۵ سال زندگی خود را در چندین جمله ارائه می کند که برای همه می تواند مفید باشد. این سخنان زیبا و مفید را با جمله ای معروف از وی خواهیم دید:

« اگر عمر دوباره می‌یافتم، به هر کودکی دو بال می‌دادم، اما رهایش می‌کردم تا خود پرواز را بیاموزد.»

« در ۱۵ سالگی آموختم که مادران از همه بهتر می دانند و گاهی اوقات پدران هم. در ۲۰ سالگی یاد گرفتم که کار خلاف فایده ای ندارد، حتی اگر با مهارت انجام شود.

در ۲۵ سالگی دانستم که یک نوزاد، مادر را از داشتن یک روز هشت ساعته و پدر را از داشتن یک شب هشت ساعته، محروم می کند.

در ۳۰ سالگی پی بردم که قدرت، جاذبه مرد است و جاذبه، قدرت زن.

در ۳۵ سالگی متوجه شدم که آینده چیزی نیست که انسان به ارث ببرد؛ بلکه چیزی است که خود می سازد.

در ۴۰ سالگی آموختم که رمز خوشبخت زیستن، در آن نیست که کاری را که دوست داریم انجام دهیم؛ بلکه در این است که کاری را که انجام می دهیم دوست داشته باشیم.

در ۴۵ سالگی یاد گرفتم که ۱۰ درصد از زندگی چیزهایی است که برای انسان اتفاق می افتد و ۹۰ درصد آن است که چگونه نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

در ۵۰ سالگی پی بردم که کتاب بهترین دوست انسان و پیروی کورکورانه بدترین دشمن وی است.

در ۵۵ سالگی پی بردم که تصمیمات کوچک را باید با مغز گرفت و تصمیمات بزرگ را با قلب.

در ۶۰ سالگی متوجه شدم که بدون عشق می توان ایثار کرد اما بدون ایثار هرگز نمی توان عشق ورزید.

در ۶۵ سالگی آموختم که انسان برای لذت بردن از عمری دراز، باید بعد از خوردن آنچه لازم است، آنچه را نیز که میل دارد بخورد.

در ۷۰ سالگی یاد گرفتم که زندگی مساله در اختیار داشتن کارت های خوب نیست؛ بلکه خوب بازی کردن با کارت های بد است.

در ۷۵ سالگی دانستم که انسان تا وقتی فکر می کند نارس است، به رشد و کمال خود ادامه می دهد و به محض آنکه گمان کرد رسیده شده است، دچار آفت می شود.

در ۸۰ سالگی پی بردم که دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترین لذت دنیا است.

در ۸۵ سالگی دریافتم که همانا زندگی زیباست..»

گابریل گارسیا مارکز

[ شنبه یازدهم آبان 1392 ] [ 16:49 ] [ رضا سامي ] [ ]

حدود 100 اثبات رابطه فیثاغورس را از لینک زیر می توانید ببینید.
http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/index.shtm

[ دوشنبه بیست و نهم مهر 1392 ] [ 11:22 ] [ رضا سامي ] [ ]
[ چهارشنبه هفدهم مهر 1392 ] [ 12:31 ] [ رضا سامي ] [ ]
دوست و همکار عزیز آقای قرقانی مطالبی در باره سیستم اموزشی  مدارس آلمان در خواست کرده بودند

تا جایی که بنده مطلعم نظام آموزشی همگانی آلمان شامل چهار مقطع می باشد. ابتدایی، میانه، دبیرستان و پیش دانشگاهی. آموزش ابتدايی در مدارس آلمان از شش سالگی شروع می شود و برای تمام افراد بصورت اجباری و رایگان می باشد. همچنین مدت زمان تحصیلات مقطع ابتدایی 4 سال است. در اين مدت 4 سال دانش آموزان ضمن آشنایی با محيط مدرسه ، نحوه آموزش و شرايط محل، خواندن و نوشتن را همراه با دروس ابتدايی می آموزند. پس از دوره ابتدایی، دانش آموزان، دوره ای 6 ساله را با برنامه های جديد آموزشی شروع  کنند. در پايان اين دوره، دانش آموزان بعد از 9 سال، مدرک Hauptschulabschluss يا بعد از 10 سال مدرک (Realschulabschluss ) می گيرند. سپس در دو گروه وارد مرحله پايانی دوره دبيرستان می شوند. يک گروه برای گذراندن دوره های کارآموزی وارد مدارس فنی و حرفه ای می شوند و با گذراندن Fachoberschule( و Berufsfachschule) ديپلم فنی (Fachhochschulreife) می گيرند سپس وارد بازار کار يا مدارس عالی فنی می شوند. گروه دوم در دبيرستان های( Gymnasiale Oberstufe) با گرايش های گوناگون ادامه تحصيل می دهند که پس از 13 سال، ديپلم عمومی دبيرستان (Allgemeine hochschulreife) يا Abitur می گيرند که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.


•    تحصيلات دانشگاهي
تحصيلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالي، دانشگاه های عالی آموزش هنر، مدارس عالی فني، و غيره امکان پذير است. شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی هنر داشتن ديپلم دبيرستانی سيزده ساله (Abitur) است. دارندگان ديپلم های دبيرستانی 12 ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخيص علمی (Feststellungsprüfung) که به تقاضای داوطلب يا پس از طی دوره های يک ساله Studienkolleg در کالج های مقدماتي، می توانند به دانشگاه راه يابند. انتخاب رشته دانشگاهی نيز بر اساس نوع تحصيل در اين کالج ها و نمرات اخذ شده صورت می گيرد.البته در دانشگاه امکان تغيير رشته ميسر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی (Fachhochschule) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصيل کرده اند داشتن گواهينامه پايان تحصيلات 12 ساله ديپلم (Fachhochschulreife) است. تحصيلات دانشگاهی شامل دو دوره پايه و اصلی است. دوره پايه (Diplom-Vorprüfung) حداقل 4 نيم سال طول می کشد و دوره اصلی حداقل 4 نيم سال برای مدارس عالی فنی و در دانشگاه ها حداقل 8 نيم سال است. دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کليه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسوولان ايالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامين می شود.

چارت این سیستم به شکل زیر می باشد.البته  من این عکس را از روی سایت آلمانی برداشتم. اگر در وبلاگ درست باز نشد روش کلیک کنید تا کامل باز بشه.

File:Deutsches Bildungssystem-quer.svg

 

 



برچسب‌ها: آلمان, مدارس آلمان, سیستم آموزشی آلمان, رضا سامی
[ یکشنبه بیست و نهم اردیبهشت 1392 ] [ 13:38 ] [ رضا سامي ] [ ]
یک پارادوکس منطقی

به درستی معلوم نیست كه اولین دفعه چه كسی این پارادکس را ابداع كرد، ولی بنا به گفته‌ی کواین - قیلسوف علم مشهور - این مساله قبل از سال 1940 بر سر زبان‌ها افتاده و دهان به دهان می‌گشت و عموماً به صورت مسأله‌ای تحت عنوان شخص محكوم به مرگ مطرح می‌شد كه اكنون ما به شرح آن می‌پردازیم:


در یك روز جمعه دادگاه شخصی را به مرگ محكوم كرد. قاضی به زندانیِ محكوم گفت:

ظهریكی از روزهای هفته‌ی آینده حكم اعدام درباره‌ی تو اجرا خواهد شد، ولی ما آنروز را برای تو مشخص نخواهیم كرد و تو هرگز قبل از آن روز اطلاع پیدا نخواهی كرد و فقط شش ساعت قبل یعنی صبحِ روز اجرای حكم موضوع را به تو اطلاع خواهیم داد.

قاضیِ مذكور در همه‌ی عالم به ذكاوت و خوش‌قولی مشهور بود و همیشه دقیقاً به گفته‌ی خود عمل می‌نمود.

زندانی به همراهی وكیل مدافع خود به سلولش داخل شد و هر دو غمزده در گوشه‌ای به فكر فرو رفتند. ناگاه وكیل مدافع با لبخندی پیروزمندانه سكوت را شكست و گفت:

اجرای حكم قاضی امكان ندارد.

زندانی گفت:

من كه چیزی سردر نمی‌آورم. چرا؟

وكیل مدافع پاسخ داد:

اجازه بده تا درست برایت شرح دهم: مسلماًً آن‌ها روز جمعه نمی‌نتوانند تو را اعدام كنند. به دلیلِ اینكه اگر فرضاً بخواهند در روز جمعه‌ی آینده حكم را اجرا نمایند. در این صورت تو تمام روزهای هفته و همچنین بعدازظهر پنج‌شنبه زنده خواهی بود و چون فقط روز جمعه یعنی یك روز دیگر به مهلت باقی مانده، بعد ازظهر پنج‌شنبه برای تو مسلم خواهد شد كه فردا یعنی روز جمعه و تنها روز آخر هفته ، حكم اجرا خواهد شد. در نتیجه تو روز اجرای حكم را یك روز پیش‌تر پیش‌بینی و قبل از صبح جمعه از آن اطلاع حاصل كرده‌ای و این موضوع نقض حكم قاضی بوده و گفته‌ی او را بی‌اعتبار خواهد كرد.


زندانی گفته‌ی او را تصدیق كرد.وكیل مدافع ادامه داد:

بنابراین روز جمعه‌ی آینده از فهرستِ روزهای مهلت حذف و در آن روز حكم غیرقابل اجرا است. و اما روز پنج‌شنبه نیز نمی‌توانند تو را اعدام كنند چون در بعدازظهرِ چهارشنبه دو روز بیشتر به آخر هفته نمانده و چون روز جمعه از فهرست حذف شد ، تنها روز پنج‌شنبه آخرین روز اجرای حكم می‌باشد نتیجتاً بعدازظهر چهارشنبه تو خواهی دانست در روز پنج‌شنبه كه آخرین روز امكان اجرای حكم است، تو را اعدام خواهند كرد. اطلاع تو یك روز پیشتر از اجرای حكم مجدداً متناقض با حكم قاضی است. بنابراین پنج‌شنبه نیز حكم غیرقابل اجرا است. چهارشنبه نیز امكان اجرای حكم وجود ندارد چون جمعه و پنج‌شنبه حكم غیرقابل اجرا شد و فقط چهارشنبه آخرین روز اجرای حكم تشخیص داده شد و تو كه بعدازظهر سه‌شنبه هنوز زنده هستی، اجرای حكم روز چهارشنبه را پیش‌بینی خواهی كرد و از آن اطلاع خواهی یافت.

در این موقع كه زندانی از حالت غمزدگی بیرون آمده بود با لبخندی مسرت‌بخش گفت:

پس به هر طریق می‌توان گفت كه روز سه‌شنبه و سپس دوشنبه و بالاخره یك‌شنبه نمی‌توانند مرا اعدام كنند و فقط فردا یعنی شنبه باقی است. و اما فردا نیز اجرای حكم برای آنها غیرممكن است چون در این صورت من امروز موضوع را خواهم فهمید.


ملاحظه می‌شود از لحاظ منطقی هیچ تناقضی در حكم قاضی جهت اعدام زندانی وجود ندارد با این وجود حكمش غیرقابل اجرا است. به دلایل بالا به نظر می‌آید كه حكم قاضی باعث نقض حكم خودش شده است، اگر حكم را اجرا كند خلاف حكم خودش شده است، اگر حكم را اجرا كند خلاف حكم خود عمل كرده و اگر اجرا نكند باز هم خلاف حكم خود رفتار نموده.


روایت دیگری از این پارادکس از یك اعلامیه‌ی فرمانده‌ی نظامی گفتگو می‌كند كه در آن ذكر شده:

برای تمرین ، در یكی از شبهای هفته‌ی آینده آژیر خطر كشیده خواهد شد. شب تمرین در شش بعدازظهر همان روز به اطلاع عامه خواهد رسید و تا شش بعدازظهر كسی از شب موعود مطلع نخواهد شد.


به ظاهر چنین به نظر می رسد که خود این اعلامیه ثابت می‌كند كه تمرین هرگز انجام نخواهد گرفت. به زبان دیگر اجرای تمرین عملی نیست مگر این كه به متن اعلامیه عمل نشود.
نظرِ شما چیست؟

[ جمعه هفدهم آذر 1391 ] [ 22:41 ] [ رضا سامي ] [ ]
 

درزیر دفترچه های عمومی واختصاصی کنکور۹۱ رشته ریاضی رادریافت کنید


 

کنکور ریاضی 91 - دفترچه عمومی
کنکور ریاضی 91 - دفترچه اختصاصی

تاریخ درج:8 تیر 1391منبع: سایت سازمان سنجش

 

[ دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 ] [ 21:20 ] [ رضا سامي ] [ ]
میپل نرم افزار بسیار قدرتمندی برای انواع مختلف محاسبات ریاضی از مقدماتی تا پیشرفته است. Maple 14 قادر است کلیه محاسبات ریاضی را از اعمال چهارگانه، توان و ریشه گرفتن، محاسبه فاکتوریل اعداد، محاسبات ساده و پیشرفته مثلثاتی و لگاریتمی و غیره گرفته تا محاسبه حد، مشتق و انتگرال توابع، رسم توابع دو بعدی و سه بعدی، انواع محاسبات ماتریسی و حل معادلات معمولی و دیفرانسیلی انجام دهد. بنابراین دانش آموزان و دانشجویان برای درک مفاهیم علمی و ریاضیدانان حرفه ای و مهندسین برای کارهای تحقیقی و کاربردی می توانند از آن استفاده کنند.
لازم به ذکر است که این
نرم افزار به وسیله گروه تحقیقاتی دانشگاههای "واترلو" و "درکسل" و نیز موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسعه یافت.
Maple یک مفسر، برای زبان برنامه نویسی پویا است، به طور معمول،عبارات جبری و عبارات منطق در حافظه کامپیوتر، ذخیره می شوند و پس از آن بوسیله این نرم افزار پردازش شده و حل میگردند. از این نرم افزار در حل مسایل مختلف ریاضی از قبیل هندسه، حساب و … استفاده می شود.
کاربران می‌توانند ریاضیات را با علائم تجاری در آن وارد کنند. واسط کاربری نیز می‌تواند توسط کاربر درست شود. میپل یک زبان برنامه نویسی مرکب از زبان های دستوری و زبان های پویا است. همچنین واسطهایی برای کار با دیگر زبان ها مثل C ,Fortran,Java,Matlab,Visual Basic وجود دارند.
یکی از دوستان لینک دانلود میپل ۱۳ را خواسته بود لینک های ورژن۱۴ را که بمراتب از ورژن ۱۳ بهتر است در زیر دریافت کنید
Maple 14
حجم نسخه 32 بیتی: 383 مگابایت
لینکهای دانلود پارتهای مختلف  Maplesoft Maple 14 Windows, 32-bit
[ جمعه چهاردهم مهر 1391 ] [ 16:35 ] [ رضا سامي ] [ ]
تعریف : عدد طبیعی n یک عدد روندا در مبنای B (عدد طبیعی) نامیده می‌شود اگر حاصل‌ضرب ارقام n در مبنای B مساوی B برابر مجموع عوامل اول n باشد . نتیجه‌ی فوری از تعریف این است که اگر n در مبنای B روندا باشد ، تمامی ارقام n در مبنای B غیر صفرند .

 بقیه در ادامه مطلب.....


ادامه مطلب
[ دوشنبه چهاردهم فروردین 1391 ] [ 11:22 ] [ رضا سامي ] [ ]
"۳۸۱۶۵۴۷۲۹"  این عدد نه رقمی را خوب نگاه کنید ، عدد جالبی است چرا که : در این عدد  کلیه‌ی ارقام از یک تا نه فقط یک بار آمده است . و خاصیت این است که : اگر از سمت چپ به راست در نظر بگیریم ،  دو رقم اول آن بر۲  و  سه رقم اول آن بر ۳  و  چهار رقم اول آن به عدد ۴  و  پنج رقم اول آن به عدد ۵  و .... بالاخره  نه رقم آن به عدد ۹  قابل قسمت است .
 خاصیت دیگر آن این است که : اگر رقم یک را حذف کنیم ، جمع هر دو رقم آن از چپ به راست برابر ۱۱ است . 

 منبع:نشریه‌علمی‌بامداد

[ دوشنبه چهاردهم فروردین 1391 ] [ 11:21 ] [ رضا سامي ] [ ]
 
سایت PDFSB سرویس آنلاین و رایگانی است که توسط آن می‌توانید کتاب مورد نظر خود در هر زبان جستجو کرده و با لینک مستقیم دانلود کنید. در حال حاضر بیش از ۷۳۰۰۰۰۰ کتاب در این مرجع جستجو و جمع آوری شده که در بین آنها کتاب‌های فارسی نیز قابل دانلود می‌باشد. تعداد کتاب‌های قابل دانلود درحال زیاد شدن هست.  
[ دوشنبه پانزدهم اسفند 1390 ] [ 9:30 ] [ رضا سامي ] [ ]
[ دوشنبه پانزدهم اسفند 1390 ] [ 9:25 ] [ رضا سامي ] [ ]
[ دوشنبه دوازدهم دی 1390 ] [ 10:21 ] [ رضا سامي ] [ ]
به دلیل اینکه ذهن انسان تصاویر را بهتر به خاطر می سپارد یکی از راه های مهم یادگیری لغات استفاده از تصاویر است.سایتwww.languageguide.org مجموعه بزرگی از لغات انگلیسی(و دیگر زبانها) را با تصاویر انها در اختیار زبان اموز می گذارد. با مراجعه به سایت از آن استفاده کنید
[ دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390 ] [ 11:24 ] [ رضا سامي ] [ ]
[ یکشنبه هفدهم بهمن 1389 ] [ 11:52 ] [ رضا سامي ] [ ]
باز آموزی ریاضی (مخصوص رشته ریاضی) از صفر تا آمادگی برای کنکور سراسری در ۷۸ جلسه

۳ جلسه رایگان

ارایه مطالب بر اساس طبقه بندی مو ضوعی

 اموزش راههای مواجه با سوالات کنکور سراسری و پاسخ گویی در زمان متعارف

ارزانتر از همه جا(هر جلسه کمتر از هفتصد تومان )

ارایه کلیه مطالب ریاضیات ۲و۱ وحسابان و دیفرانسیل۱و۲ وجبر و احتمال و ریاضی گسسته وجبر خطی

حل مسایل کنکور های سنوات قبل به عنوان مثال در کلاس

گروه بندی انواع سوالات کنکور بر اساس میزان تکرار انها در سال های مختلف

تضمین نتیجه گیری

درصورت نارضایتی یا عدم نتیجه گیری مطلوب هزینه شهریه کلاس مسترد خواهد شد

 مدرس: سامی فوق لیسانس ریاضی محض  و مدرس دانشگاه و دبیر رسمی اموزش و پرورش با سابقه فعالیت تدریس در

شیراز ویزد

تلفن تماس ۰۳۲۲۳۲۲۶۶۴۳

اموزشگاه برگزیدگان سمیرم میدان شهدا

 

[ دوشنبه دوازدهم آذر 1386 ] [ 14:10 ] [ رضا سامي ] [ ]

مقاله ای در مورد آموزش ریاضیات

آموزش رياضيات، تنها براي افزايش توان فكري يا تحليلي بشريت و كاربرد در زندگي يا ساير علوم مرتبط نيست. رياضيات به علت داشتن تاريخ طولاني، انبوهي از دانسته ها را پديد آورده است، كه بخش مهمي از علم و دانش بشري را تشكيل مي‌دهد. بنابراين اگر آموزش را به عنوان ابزار حفظ، انتقال و بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه و مخاطبان تعريف كنيم. يكي از وظايف معلم‌هاي رياضي اين است كه دستاوردهاي عظيم تاريخ رياضيات را از طريق مدارس و كلاس هاي درس به نسل آينده انتقال دهند. در كلاس‌هاي درس رياضيات كنوني، اغلب معلمان رياضي همواره مي‌كوشند، تا ابتدا دانش‌آموزان درك درستي از مفاهيم رياضي داشته باشند، سپس تكنيك ها و روش‌هاي حل مسأله را ارائه مي‌دهند و در مرحله آخر، كاربردهايي از درس مورد نظر را براي دانش‌آموزان بيان مي‌كنند و در ارائه اين مطالب از روش‌هاي مختلف آموزش استفاده مي‌كنند. اما معلم رياضي با دانستن تاريخ رياضيات براساس فعاليت دانش‌آموز، مي‌تواند طوري تدريس كند كه دانش‌آموز در فرايند حل مسأله يا اثبات يك قضيه قرار گرفته و تنها به راه حل اكتفا نكند. با اين روش كاري مي كنيم كه دانش‌آموز، مراحل مختلف حل مسأله را خودش انجام دهد. اين كار باعث مي‌شود كه دانش‌آموز تا اندازه اي در جريان حل مسأله و تاريخچه كشف يك قضيه قرار گيرد و به جاي تكرار لفظي قضايا، علم را پيش خود بازآفريني كند، تا اين كه به نتيجه مطلوب برسد. بايد توجه داشته باشيم كه تاريخ رياضي فقط نقل روايت هاي زندگي علمي دانشمندان نيست

وقتي به تاريخ مي نگريم، ملاحظه مي كنيم كه در گذشته دور، سقراط نيز مسأله آموزش و پرورش و تئوري‌هاي يادگيري را مورد مطالعه قرار داده است. سقراط در روش خود، موسوم به روش «مامايي» بيان مي كند كه آموزش بايد طوري باشد كه دانش‌آموز (به معني اعم آن) مفاهيم را بزايد و به نظر او معلم در اين تولد، نقش «ماما» را دارد. همچنين ژان ژاك روسو اعتقاد خود را به آموزش بر محور دانش‌آموز بيان مي كند، همچنين وي تاكيد مي‌كند كه دانش‌آموز بايد علم را پيش خود بازآفريني كند. او مي‌گويد دانش‌آموز بايد علوم را كشف كند

ژاك آدمار در كتاب روان شناسي ابداع در رياضيات از قول هانري پوانكاره مي نويسد

من بيان خواهم كرد كه حل فلان قضيه، تحت بهمان شرايط اتفاق افتاد، اين قضيه يك نام غير مصطلح دارد كه براي بسياري كسان بيگانه است، اما اين موضوع اهميتي ندارد، آنچه براي روان شناس رياضي جالب است، نه خود قضيه بلكه اوضاع و احوالي است كه به ابداع منجر مي‌شود

جميز كلارك ماكسول معتقد است، خيلي مفيد خواهد بود، اگر شاگردان در هر مبحثي، نوشته هاي دست اول مربوط به آن مبحث را بخوانند، زيرا علوم هميشه در همان صورتي كه تولد يافته اند، بهتر جذب مي‌شوند.‌‌

بنابراين ، براي رسيدن به هدف هاي ظريفي كه توسط محققان آموزش رياضي در بالا پيشنهاد شده است، يعني «افزايش درك رياضي»، بايد تاريخ رياضيات را به عنوان يك ابزار موثر در دست معلم براي دادن بينش به دانش‌آموزان و برانگيختن علاقه آن‌ها در نظر گرفت. اگر با كاوشي در تاريخ رياضيات بتوانيم دانش‌آموز را در اوضاع و احوالي قرار دهيم كه منجر به كشف يك قضيه يا فرايند حل يك مسأله ‌شود در اين صورت تدريس را به طور جذاب‌تر انجام داده‌ايم و دانش‌آموز با فكر خود «مانند يك رياضيدان» شروع به اكتشاف مي كند. در نتيجه دانش‌آموز با اين عمل مفاهيم را كمتر فراموش خواهد كرد و چه بسا با اين فرايند، دانش‌آموز بتواند مطالبي را با فكر خود بزايد، كه براي ما تازگي داشته باشد، زيرا رياضيات در حقيقت آفرينش آزادانه ذهن بدون هيچ محدوديتي به جز ماهيت خود ذهن است

آشنايي با تاريخ رياضيات، تسلط معلمان رياضي را بر مباحث درسي كامل‌تر مي كند و به آن‌ها امكان مي دهد تا موضوع تدريس خود را عميق تر و با احساس قوي‌تري درك و تدريس كنند

[ چهارشنبه بیست و دوم آذر 1385 ] [ 17:19 ] [ رضا سامي ] [ ]

بعضی از دانش اموزانم مطالبی درباره استقرا خواستندوبه طور کلی راجع به استدلال در ریاضی شاید اگر از خیلی ها بپرسید، در ریاضی چند نوع کلی استدلال وجود دارد، به شما پاسخ دهند که دو نوع: 1- استدلال استنتاجی و2- استدلال استقرایی .ویا مثلا در اثبات خیلی از قضیه می گوییم :
"از استدلال استقرایی استفاده می کنیم و...".

بله ،درسته! در منطق دو نوع کلی استدلال داریم :1- استدلال استقرایی و 2- استدلال  قیاسی (یا استنتاجی).
اما تنها نوع استدلالی که ریاضیات می پذیرد و از آن استفاده می کند، استدلال قیاسی (استنتاجی)است. ممکن است تعجب کنید و بگویید پس این همه احکامی که با استقراء ثابت می کنیم، چی میشن؟.... صبر کنید. توضیح می دم. یکی از انواع استدلال در منطق، استدلالی است که در آن از احکام جزئی و حالت های خاص، احکام کلی را استنباط می کنند. این چیزی است که "استدلال استقرایی" نامیده می شود. اما در ریاضی، ما چیزی به نام استدلال استقرایی نداریم بلکه روشی برای اثبات برخی از احکام در مورد اعداد طبیعی داریم که "استقراء ریاضی" نام دارد ... (به تفاوت "استدلال استقرایی" و استقراء ریاضی" دقت کنید. این تفاوت در نام آنها نیست بلکه در واقع تنها شباهت آنها نام آنهاست.
توجه کنید که "استقراء ریاضی" یک استدلال استقرایی نیست بلکه یکی از روش های بسیار قدرتمند و زیبای استدلال است که اتفاقا از نوع استدلال استنتاجی است. شاید دلیل نام گذاری این روش به این نام به دلیل اینست که ما ابتدا یک حکم را با امتحان کردن برای چند مورد حدس می زنیم. اما توجه داشته باشید که این، تنها قدم استقرایی است، و بقیه ماجرا که اثبات حکم با استفاده از روش "استقراء ریاضی" است از دو گام تشکیل شده که در هر دو گام از روشهای استنتاجی به کا می روند، و در آنها از هیچ نوع استدلال استقرائی استفاده نمیشود. ما در هر نظریه ریاضی احکامی داریم که بدون اثبات آن را می پذیریم و بر آنها نام "اصل موضوع" می نهیم. یکی از اصولی که در سراسر ریاضیات وجود دارد "اصل استقراء ریاضی" است که با استفاده از آن یک روش استدلالی قیاسی قدرتمند به نام "استقراء ریاضی" پدید آمده است.
اصل استقراء ریاضی: "اگر حکمی برای عدد طبیعی 1برقرار باشد و نیز بتوانیم از فرض برقراری حکم برای عدد طبیعی k، برقراری آن برای عدد طبیعی k+1 را نتیجه بگیریم، آنگاه حکم ما برای همه اعداد طبیعی(N) برقرار است".
پس یادمون باشه ، تنها نوع استدلال در ریاضی، استدلال قیاسی است که البته روشهای  مختلفی مانند " استقراء ریاضی"، "برهان خلف"، "برهان مستقیم"، "برهان بازگشتی " و ... دارد

[ جمعه هفدهم آذر 1385 ] [ 17:42 ] [ رضا سامي ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

هيچ دانشي را نمي توان واقعي دانست مگر اينكه به صورت رياضي نوشته شود. (داوينچي)
=====================

امکانات وب